I år fikk vi i Rolland KFUK/KFUM speidere mulighet til å reise på leir sammen med Førre KFUK/KFUM speidere fra Tysvær. Gruppeleder Jostein fra Førre har tidligere vært speiderleder i Rolland og kjenner flere av speiderne og speiderlederen fra den tiden. På leiren skal vi padle hele veien fra sørsiden av Henseidvannet, ut i Telemarkskanalen, gjennom tre sluser og ned til Ulefoss. Det blir spennende å se hvor mye mygg og hvilket vær vi får, hvordan vi takler å padle så langt, blir vi kjent med noen nye, og ikke minst, hvordan er det å være uten mobildekning og ikke kunne ringe hjem når vi vil.

Fredag 6. august:
Vi dro syv speidere, en leder og tre foreldre i tre biler fra Åsane til Førre. På fergen spilte vi kortspill. I Førre plukket vi ut flytevest og padleåre, og fikk merket disse. Leirhefte med sanger, rop, hurtigkurs i padling og leirfres ble utdelt. Leirfres er en liste over oppgaver som speiderne kan utføre i løpet av leiren. Når leiren er over får de som har utført nok oppgaver et eget speidermerke. To av foreldrene dro videre. Resten dro hjem til Jostein. Her ble vi godt mottatt, spiste Taco og overnattet til dagen etter.

Lørdag 7. august:
Busstur - padle 2.8 km
Nå starter den egentlige turen. Vekking kl 0600. Vi spiser havregrøt til frokost før det bærer avgårde til oppmøtestedet for reisen der Førrespeiderne og bussen venter. Førre stiller med 29 speidere, tre rovere og syv ledere/voksne. Det ble flere stopp på vei og mang en krone fikk bein å gå på. Underveis fikk vi høre at den ene kanohengeren hadde veltet i vinden over Haukeli. Det hadde gått bra med bil og kanoer. Halvparten av kanoene, 5 stk,  ble lagt igjen på Haukeli for å bli hentet senere.
Vi ankommer helt sør i Henseidvatnet en time etter skjema. Jostein leste opp hvem som skal sitte sammen i kanoene. Ettersom vi mangler fem kanoer, ble det tre stykker i ti av kanoene denne første padleturen. Det ble godt lastede kanoer med bagasje og fellesutstyr. Nå beveget vi oss inn i villmarken der selv mobildekningen er fraværende. Hvordan vil speidere,  ledere og ikke minst de der hjemme takle dette?
Leirplassen hadde gapahuk, bålhytte, utedo og gode bademuligheter.
Speiderne ble delt inn i seks patruljer med hver sin leder(e). Patruljene beholdt vi resten av leiren. De skal sove sammen og lage mat sammen til seg selv og sin(e) ledere.  Hver patrulje fikk utdelt plass for å sette opp sin gapahuk. De fleste patruljene trengte godt med hjelp for å få hengt opp tarpen og presenning som gulv. Godt å ha dette på plass når regnbygene kommer.
Hver patrulje fikk utdelt sitt fellesutstyr av gassbrenner, kjeler og kjøkkenredskaper, en liten tønne på ca 30 liter for oppbevaring av tørrvarer. I dag fikk vi utdelt første matrasjon. Det ble potetstappe og pølse til middag, og brød, havregryn og pålegg til frokosten i morgen. Vi rakk et kort leirbål og Jostein informerte om padlingen i morgen, før alle gikk å la seg.

Søndag 8. august
1 km - trille 0,4 km - 1 km
I løpet av natten kom de siste fem kanoene til leiren. Før flaggheisingen tok et titalls speidere et forfriskende morgenbad. Etter frokost rakk vi en andakt før reiste videre.. Andaktene for leiren tar for seg historien om Josef. Han gjorde sitt beste i både med- og motgangen. Dette passer bra med mottoet til leiren “ta et tak” der vi alle må gjøre vårt beste på land og vann for at leiren skal bli bra for alle.
Vi padlet videre langs Henseidvannet, i enden ble det trilling av kanoen ca 400 m til Store Efan. Her badet mange etter den harde jobbingen. Vi padlet et kort stykke videre før vi slo leir på østsiden av Store Eftan, rett før utløpet av vannet.
Her var det ingen utedo. Toalettansvarlig gjorde god innsats med å lage godt skjermede toaletter. Både presenning og fletting av bjørkeris ble tatt i bruk. Denne leirplassen hadde  den beste badeplassen på turen med gode klipper å hoppe fra. Fisken derimot var ikke særlig bitevillig. Det ble fiskesuppe uten ekstra fisk til middag. Til dessert kunne de som ville steke seg pannekaker og spise de med selvplukkede blåbær.
Ingen leir uten kiosk. Roverne stilte med fire sorter smågodt som kunne kjøpes på krita. Tilbud og etterspørsel styrte prisnivået. I dag ble det tid til et ordentlig leirbål. Vi starter med leirsangen “Ta et tak” på melodi av Tore Tang, henteleken, ropet “ Vi har våra klara barnestemmer kvar” og avslutter med informasjon og Tapto. Det ble stort sett ro i leiren rundt halv elleve.

Mandag 9. august.
1 km - 800 m trilling - 3,6 km - 1 km
Ikke så mange som tok morgenbad i dag, men noen ble det. Det ble pannekaker for de som ønsket det til frokost. I løpet av andakten begynte det å regne. Etter en rask pause for å henge opp presenninger, kunne vi fortsette. Hver patrulje viste frem et rollespill. Det ble heldigvis ikke noe særlig mer regn denne dagen
Etter kort stund, sluttet det å regne og det var tid for padle videre. Rett etter avgang måtte vi forsere en trang S-sving med strøm. Her fikk vi prøvd oss på rask manøvrering. Hjelpere hjalp til fra land i svingene; ingen veltet eller satte seg fast.
Vi padlet under vegen som krysset vannet, fylte vann på vannkannene, trillet kanoene langs grusvei rundt 800 meter til Børten. Det var god innsats av alle sammen. Vi spiste lunsj mens vi lå i flåte ut på vannet. Padlet 3,6 km langs Børten. I starten av Sannaelva klarte de fleste kanoene å presse seg gjennom et trangt rør. Her måtte padlerne legge seg bakover i kanoen for å komme igjennom. Heldigvis var det nok vann i elva til at vi slapp å vasse den neste kilometeren, men noe vassing og manøvrering måtte til. Dette strekket syntes de aller fleste var et skikkelig gøy parti. Vel ute i Sannervannet fant vi en god leirplass på Storeøya. Noen var så våte etter denne etappen at de like så godt badet med klærne på da vi kom fram. Etterpå fikk de skikkelig kjenne på hvor krevende det er å sette opp leir når man er våt og kald.
Nye forsyninger ble forsinket fordi vår medhjelper fra sivilisasjonen ikke fikk låne nøkkel til å åpne bommen for lettere å komme til med varene. Mens vi venter på maten, dekket vi opp med det vi hadde av brød og pålegg, og marshmellow på bål. Seint, men godt, kom maten. Taco ble satt veldig godt pris på. Det ble bare tid til et forkortet leirbål ettersom alt har blitt så forsinket.

Tirsdag 10. august
2,6 km - 4,5 km
Andaktsholder ble hentet tidlig på morgenen. Vi spiste rester fra tacoen og stekte eggerøre til frokost. Mens andakten ble holdt, samlet lederne seg for en statussjekk. Hvordan tar speiderne det. Det er nok uvant for mange å ikke kunne ha kontakt med de hjemme over flere dager.
Nok en flott dag. Vi padler videre langs Sannervannet. Her fikk vi kjenne litt på vinden og små bølger, men det taklet alle fint. I enden kom vi til en grunn passasje i Ugge-elva. Vi flyttet noen steiner og klarte å passere her uten å måtte dra kanoer over grunna. Vel ute i Langen, ble det tid til å spise lunsj sammen i flåte. Litt solkrem måtte også frem. Speiderne har fått god fart på padlingen og det tok ikke lange stunden før vi var ferdig med leirens lengste sammenhengende padlestrekk. Leirplassen finner vi på den østre øya på øygruppen Øyane. Her er det så grunt mellom to øyer at det går ann å vasse over til den andre. Endelig mobildekning! Vi brukte hele øya til gapahukene. Flere og flere begynner å få monteringen til. Etter at leiren er ferdig bygget, gikk mange og badet. Her var det spisse steiner og flere som fikk små kutt på føttene. Noen øvde seg på komme seg opp i kanoen etter å ha veltet den først.

Ny matleveranse i dag. Kålrot, potet, purreløk, gulrot og buljong ble til god grønnsak og pølsesuppe servert med brød og smør ved siden av. Noen patruljer klarte å velte ut deler av suppen, andre fikk problemer med kokeapparatet, men til slutt fikk alle seg mat.

Endelig tid for et ordentlig leirbål igjen med ekte bål, sanger og sketsjer. Som alltid synger vi leirsangen først. Flere hadde innslag; selv leirsjefen bidro. Han ledet oss gjennom  sangleken “I`m singing in the rain.” I skumringen padlet noen av de eldste speiderne en runde rundt øyene. En annen brukte tiden på å fiske. Ikke noe fisk her heller.
Litt tid for de eldste rundt bålet etter at de yngste hadde lagt seg. De var spent på om de fikk sove ettersom det viste seg at gapahuken lå over en maurtue i bakken.

Onsdag 11. august
2,4 km + 1 km
Nest siste overnatting gikk fint og maurene ble ikke noe stort problem. Mange begynner med å bli drevne i å pakke ned sitt utstyr før frokost. Etter frokost ble det klart at en av speiderne hadde før leiren vært i kontakt med én Covid-19 smittet. Leirsjefen fikk tak i kommunen og fikk ordnet det slik at speideren kunne teste seg på Nome sjukeheim i Lunde. Hurtigtesten var negativ, men speideren måtte fortsatt være i karantene og ventet i Lunde til resten kom forbi.
På grunn av den mulige smitten i leiren, ble det ingen tur til Lunde for resten av leirdeltakerne. Det blir ingen ekstra kjøp av godteri eller is. Etter å ha padlet resten av Langen og krysset Tyrivatn, lempet vi kanoene på henger og gikk Skårdalsvegen de 4 km over til Nomestrand bade- og friområde utenfor Lunde. Her ble vår siste natt på denne leiren. Det ble bading, avslapping og utdeling av brus. Siste mulighet til å fullføre leirfreskravene. Det skal ikke stå på oppfinnsomheten. Både fiskeyngel og fiskegodteri ble godkjent som fanget fisk.
Hamburger til middag. Vi fikk besøk av pensjonert lokal prest, som holdt en liten gudstjeneste med oss. Opphørssalg i kiosken før Leirbål. Mye glede og samhold i det siste Leirbålet. Bidragene var variert med blant annet sang på swahili, jenka og kort språkkurs i bergensk. Speideren som var i ventekarantene fikk sagt farvel, ble hentet og kjørte hjem samme natt.

Torsdag 12. august
4 km - 1 km - 3 km - 1 km
Siste dag, slusedagen. Det store høydepunktet på turen.Vi skal gjennom 3 sluser på vår ferd til Ulefoss. I dag startet vi ekstra tidlig for å rekke slusene før rutetrafikken begynner. Etter frokost, samlet vi sammen og sorterte all maten i tønner. Det ble mye rester igjen. Ingen morgenandakt i dag. Vi var alle på vannet til kl 0830. Padling i selve Telemarkskanalen var litt annerledes. Kanalen er trangere, med stedvis loddrette fjellsider rett ned i vannet. Fremme ved kanalens største sluse, Vrangfosssluse, 5 kammer og 23 høydemeter, måtte vi vente på en kranbåt som kom opp kanalen. Så ble det vår tur rundt kl 10. 24 kanoer padlet forbi de inhuggede navnetrekkene til Kong Oscar II og Prins Eugen fra deres besøk 29. oktober 1893. Vi var spente på hvor trangt det ble inne i slusekammeret, men vi fikk god plass. Litt rygging måtte til for ikke å komme for langt frem og samtidig måtte vi passe på å ikke gnisse mot sluseveggene. Etter hvert ble det en grei rutine på dette. Det var spennende å se slusevaktene jobbe. Det må være en kjekk, men litt tung, sommerjobb å være slusevakt og med håndkraft åpne og lukke sluseportene.
Vi padlet et kort stykke til Eidsfoss sluser. Her måtte vi vente på turistrutebåtene Victoria og Telemarken på vei opp kanalen. Alle gikk ut av kanoen å fikk se slusen fra oversiden.
Mens vi tok oss gjennom slusen spiste vi matpakke, ropte rop og sang sanger.
På vei til siste sluse ved Ulefoss, fikk vi se og vinke til presten fra i går. Slusepasseringen var nå en ren rutine og gikk fort og greit. Vel fremme i båthavnen, kunne de som ville bade og leke i vannparken, mens vi løftet kanoene på henger og ventet på den forsinkede bussen. Kiosken ble flittig besøkt..
På hjemreisen stoppet vi for å spise pizza og drikke brus. Vi fikk gode nyheter om at speideren som dro tidligere hjem hadde testet negativt. Så da slapp hele leiren å gå i karantene. Jostein delte ut leir- og leirfresmerket.
Mens Førrespeiderne ble hentet i Førre, hadde Rollandspeiderne travelt med å dra videre for rekke fergen 2310 i Sandvikvåg. Det var en trøtt gjeng som trasket rundt på fergen, rik på inntrykk og et kjempe minne for livet.

Hva ble så resultatet av turen: Omtrent ikke mygg, veldig lite regn men mye godt vær og lite vind, mange ble bedre kjent og fikk nye venner. Angående mobildekningen, det var nok noen som savnet å kunne ringe hjem, men alt i alt gikk det fint.

Takk for godt gjennomført leir.