Til sammen var vi fire voksne, syv vandrere og en stifinner.

Bildet under er fra søndagen, hvor vi lagde bål og grilte pølser.

Vi møttes på Åsane terminal i femtiden, før vi delte oss opp i biler og kjørte av gårde. Vi ankom Wallemtunet halvannen time senere. Det ble delt opp i rom på to og to, og alle fikk det veldig travelt med å utforske huset. Nye oppdagelser ble gjort, og gamle, gøye ting ble funnet.

Senere den ettermiddagen ble alle samlet i stuen for å spille. Det spillet det gikk i, var “mafia”, et spill hvor så mange som mulig kan være med. Det er en mafia (morder), en helbreder, en lammer, og en politi. Vi spilte mange runder både med mafia og bordtennis, fotball og airhockey, før temaet om kveldsmat dukket opp. Så da ble kveldsmat en halv time senere.

Lørdag

På lørdag møtte dagen oss med fint vær, og strålende skiføre. Vi spiste frokost og smurte niste til turen, og la i vei i 11-tiden. Vi gikk ned til et vann i nærheten og delte oss i to. Noen skulle gå rett til bålplassen, mens andre skulle gå en lengre tur på fjellet og kjøre i løssnøen ned igjen. Det var veldig moro!  På bålplassen ble det laget bål, og alle satt seg rundt bålet og koste seg. Senere ble det laget hoppbakke og orgeltramp i løssnøen. Så bar det hjem igjen, mens noen ble igjen. Når vi som gikk hjem kom frem til Wallemtunet, var det selvfølgelig noe vi hadde glemt, nemlig nøklene. Siden de var i lomma på de andre, måtte vi finne en annen løsning, nemlig innbrudd. Så vi dirket opp et vindu og krøp inn. Det var en ny opplevelse!

Senere samlet vi oss for å spille mafia igjen, og alle ble med. Vi Rollandspeiderne har en liten tradisjon når vi er på slike turer, nemlig sjokoladekake. To vandrere blir plukket ut for å lage den, og servere.

Til middag var det jegergryte og ris, tett etterfulgt av et helt strålende leirbål, med mange innspill og leker. En klassisk lek hos oss under leirbålet er henteleken. Vi barna + en av de voksne hadde et lite prosjekt, nemlig å ligge med beina oppover helt til vi ikke kunne føle de lengre! Senere på kvelden ble det tid for sjokoladekake, smågodt og chips.  Det var en stor hit!

Søndag

Når søndagen kom var turen kommet til det tidspunktet hvor alle måtte pakke, vaske og støvsuge rom og ganger. Det var det minst populære tidspunktet den helgen, spesielt for de som måtte vaske doene!

Til frokost den dagen var det deilig eggerøre og pannekaker til “ dessert “. Da alt var ferdig, lot vi bagasjen stå i gangen å bega oss ut på en liten skitur.

I dag skulle vi grille pølser, og kose oss med det!

Det var mye snø den helgen vi var der, og da er det jo nærmest påkrevd at en snøballkrig var på sin rette plass. Bålplassen var rett ved siden av skiløypen, og den gikk ikke rett frem,nei, den gikk rett nedover, bratt! Så da var det jo bare å renne utfor for de som hadde akebrett!

Skituren hjemover til hytten gikk greit for seg, og alle kom vel tilbake. Vi pakket i bilen, spiste sjokoladekakerester, og kjørte hjemover. Takk for en fin tur!

Tekst: Helene